3+1 tipp, hogy hogyan készíts ütős önéletrajzot

new-piktochart_30645645.jpg

Anno, amikor még pályakezdő voltam és nekiálltam elkészíteni életem első önéletrajzát, azt se tudtam, hogy hogyan fogjak bele. Persze némi fogalmam volt arról, hogy tartalmilag minek kell benne szerepelnie, viszont a sok interneten olvasott jó tanács arról, hogy most éppen mi az aktuális trend - amit ha nem követek, akkor a kutya el nem fogadja majd a pályázatomat -, eléggé összezavart. Jelzem, ez még az az időszak volt, amikor az Europass  sablon önéletrajzokra esküdött az összes karrierportál...

Aztán rengeteg próbálkozás után sikerült elhelyezkednem trendi önéletrajz ide vagy oda, és ahogy múlt az idő, és én is egyre több tapasztalatot szereztem, úgy jöttem rá szép lassan, hogy pontosan mi az, amitől egy Hr-es érdemesnek talál valakit arra, hogy felvegye vele a kapcsolatot. Ehhez nincs szükség másra, mint egy kis szemléletváltásra, vagyis arra, hogy önéletrajzodat egy olyan marketingeszköznek tekintsd, amellyel magadat reklámozod.  Nem mindegy ezért, hogy ez a reklámanyag milyen szerkezeti és tartalmi benyomást kelt olvasójában. 

Az itt leírt módszerek és a hozzájuk tartozó feladatok elvégzésével sokkal tudatosabb leszel a karriereddel kapcsolatban és egyre hatékonyabban tudod  majd eladni magad azon a területen, ahol el szeretnél helyezkedni.

1. Pályaorientáció avagy mindig tud, hogy mit akarsz

Első lépésként azt kell eldöntened, hogy milyen irányba szeretnél elindulni, ugyanis az a tapasztalatom, hogy az emberek többsége nem tud konkrétumokat megfogalmazni a karriercéljait illetően. Általában csak annyit tudnak, hogy jobb munkát szeretnének a mostaninál, irodában vagy kötetlen munkaidőben terepen, de hogy pontosan mit, azt már nem. Aztán megírnak egy sablon önéletrajzot, és elküldik minden jól hangzó hirdetésre, hátha bejön... Sajnos nem szokott.

Pont ezért javaslom, hogy még  az önéletrajzod megírása előtt, végezd el a következő feladatot, ami egy nagyon jó kiindulási alapot jelent majd a továbbiakban.

Feladat:new-piktochart_30666202.jpg

Fogj egy papírlapot, és válaszold meg a következő 3 kérdést:

Milyen területen és környezetben dolgoznál szívesen? - Például, ha eddig közszférában dolgoztál, lehet, hogy ezúttal szívesebben kipróbálnád magad egy csapat tagjaként multis környezetben, ahol 8 órában irodai munkát végeznél.

Mi az, amihez értesz, amiben jó vagy? - itt gondold végig, hogy mik azok a képességeid, amelyeket kihangsúlyoznál. Például, jó szervező készséged van, középfokú angol nyelvismereted, magabiztos Word és Excel tudásod, nagyon jól kezeled a konfliktusos helyzeteket, stb...  Figyelj arra, hogy olyan készségeid is felkerüljenek erre a listára, melyeket az előző munkaköreid révén sajátítottál el, és amelyekben már rutinod van. Ha esetleg volt olyan munkahelyed, ahol a feladataid közé tartozott a testületi jegyzőkönyvek elkészítése, akkor javaslom, hogy azt is vedd fel a listára.

Miért vagy benne jobb, mint a többiek? - Fontos kérdés, ami nemcsak az önéletrajz írás szempontjából lényeges, hanem az állásinterjún is 99%-ban elő fog jönni valamilyen formában. Nem kell mást tenned, csak annyit, hogy az előző kérdésre adott válaszaidat egy történettel vagy tényekkel alátámasztod. Például, mindig is szerettél részt venni iskolai, munkahelyi vagy magánéleti események szervezésében. Ebben annyira sikeres vagy, hogy az előző munkahelyeden 4 évig rád bízták az éves csapatépítők megszervezését... Vagy, 2 évig dolgoztál kint Angliában, ezért magabiztos angol nyelvtudással rendelkezel. 


3.jpgA következő lépés, hogy a válaszaid alapján minimum 2 olyan szakmát megnevezni, amiként szívesen dolgoznál. Például, ha magabiztos angol nyelvtudásod van, jó szervezőkészséged, nem okoz gondot, ha egyszerre több fele kell figyelni, szeretsz emberekkel dolgozni, akkor egy recepciós, asszisztens vagy ügyfélszolgálati munkát is meg lehet célozni.

Amire még érdemes ilyenkor figyelni, az az, hogy kiválasztott szakma iránt jelenleg mekkora kereslet van, ugyanis hiába tűzöd ki célként, hogy például oktatásszervezőként szeretnél elhelyezkedni, ha nincs iránta kereslet, akkor sajnos nem fog sikerülni.

4.png

Ha bizonytalan vagy, vagy segítségre lenne szükséged, akkor ajánlom figyelmedbe a Nemzeti Pályaorientációs Portált. Ez egy nagyon hasznos oldal, ahol több mint 500 foglalkozást bemutató videót és tájékoztató füzeteket is találsz.

 

2. Listázás

Végezz egy kis kutatómunkát! Készíts egy listát azokról a cégekről, ahol szívesen dolgoznál, és írd oda mindegyik  mellé, hogy miért szimpatikus, mi az, ami miatt szívesen állnál náluk alkalmazásban. Ezenkívül nézz utána, a cég hátterének, milyen kiemelkedő eredményeket értek el, mi az, amire büszkék, milyen jótékonysági eseményeken vesznek részt, stb...jegyzetelj ki mindent, amit lényegesnek ítélsz. A lényeg, hogy minél több információt megtudj róluk, amit aztán nemcsak az önéletrajz írásánál hasznosíthatsz, de az állásinterjún is.

Ha ez megvan, akkor keress rá, a cég honlapján, LinkedIn odalán vagy valamelyik karrierportálon, hogy van-e azokban a pozícióban üresedés, amit az előző feladat alapján összeírtál. Ha igen, akkor nincs más dogod, mint elmenteni a hirdetés linkjét, és nekiállni megírni az önéletrajzodat a következő, mégpedig a 3-as pontban felsoroltak alapján.

4.png

Ha érdekel, hogy egy - egy munkahelyet hogyan értékelnek az ott dolgozók, milyen előnyöket és hátrányokat tapasztaltak a munkavégzésük során, akkor a munkahelyek.hu oldalon ennek utána tudsz nézni.

 

3. Hirdetést tükröző, avagy cégre szabott önéletrajz

Hidd el, hogy nincs szükséged egyik olyan önéletrajz sablonra se, amit a karrierportálokon vagy más oldalakon találsz.  Nem néznek ki jól, rosszul vannak megszerkesztve, és még a Hr-esek is utálják őket. A legjobb, ha megnyitsz egy Word dokumentumot, és  megszerkeszted magadnak az egészet a következő pontok figyelembevételével:

Fénykép

56.jpg

Én a fényképes önéletrajzra esküszöm, mert észrevételeim szerint itthon a Hr-esek azokat jobban preferálják, mint a kép nélkülieket. Ha van egy jó fényképed, akkor mindenképpen ajánlom, hogy tedd bele az önéletrajzodba. Ha nincs, akkor se kell elkeseredni, kérd meg az egyik családtagodat, barátodat, vagy barátnődet és készítsétek el ti magatok. 

Amikor beleszerkeszted az önéletrajzodba, figyelj az arányokra! A képnek ugyanis körülbelül akkorának kell lennie, hogy a személyes adataidat tartalmazó rész kényelmesen odaférjen mellé. A másik, amire érdemes odafigyelni, hogy a képet az önéletrajz melyik oldalára teszed. A legjobb, ha a  bal felső sarokba igazítod, mert akkor a melléklet megnyitásakor a fényképed lesz az első, ami majd szembeötlik.

 Az első benyomás nagyon is számít, ezért az alábbi hibákat ne  kövesd el:

5.jpg

Hirdetésre szabott tartalom:

Válasz ki egy olyan hirdetést, amire jelentkezni szeretnél. Nézd meg, hogy milyen hasonlóságok vannak az eddigi szakmai háttered/ végzettséged/ ismereteid és a hirdetésben megfogalmazott elvárások, valamint a hirdető cég között. Ha lehet, akkor akár kihúzóval jelöld is meg őket. 

Például: a hirdetésben szerepel, hogy "személyes és telefonos kapcsolattartás az ügyfelekkel" és te pont ilyen feladatot láttál el az előző munkakörödben, akkor máris van egyezés. 

Koncentrálj a hasonlóságokra, mert ezek azok a részek, amelyeket hangsúlyozni kell az önéletrajzodban, mégpedig úgy, ahogy azok a hirdetésben szerepelnek. Ha úgy dönt a Hr-es, hogy érdemes elolvasni a pályázatodat, akkor pont ezeket a hasonlóságokat/kulcsszavakat fogja keresni. 

4.png

Ehhez a részhez készítettem egy letölthető segédanyagot, amely lépésenként bemutatja, hogy egy normál önéletrajzot hogyan lehet a hirdetésnek megfelelően átalakítani. A rövid kérdőív kitöltése után megtalálod a segédlet linkjét.

 Kattints a ceruzára

5_1.jpg

 Külalak:

Szerkeszd meg úgy, hogy a különböző blokkok (szakmai tapasztalat, iskolai végzettség, nyelvismeret, stb...) egymástól elkülönüljenek. Használd a félkövér formázást  a munkahely és a pozíció kiemelésére, viszont a feladatok felsorolásába már ne alkalmazd! Itt a megfelelő kulcsszavak használata lesz az, ami felkelti majd a figyelmet. 

A lényeg, hogy egy áttekinthető, egyszerű, letisztult, maximum 2 oldalas önéletrajzot készíts. Olyat, ami vezeti a szemet, ahol egyértelmű, hogy mi, hol található. 

Önéletrajz felépítése:4.jpg

Felépítését tekintve nem szoktak nagy eltérések lenni az önéletrajzok között. Vannak lényegi elemek - személyes adatok, szakmai tapasztalat, iskolai végzettség -, amelyeket mindenképpen fel kell sorolni, viszont az már egyéni döntés, hogy olyan blokkok, mint a "személyes kompetenciák" és az "érdeklődési kör" szerepeljenek-e benne. 

Én azt szeretem, ha a lényeget, a tényeket hangsúlyozzák. Ezért azt szoktam tanácsolni, hogy ez utóbb említett két rész hagyják ki, és elég, ha csak az interjún térnek ki rá.

 

 +1 TIPP - Fizetési igény megadása

Soha ne okozzon gondot az, hogy odaírd-e a fizetési igényed az önéletrajz végére, mert a válasz egyértelműen igen. Manapság már teljesen elfogadott dolog, hogy valaki megkéri az árát a munkájának és már a hirdetések 80%-ban külön kérik is a pályázóktól, hogy tüntessék fel az összeget. 

4.pngAmi ilyenkor dilemmát szokott okozni, az az, hogy mi van, ha túl alacsony vagy túl magas összeg van feltüntetve? Szerencsére erre a problémára is van megoldás, mert rengeteg oldalon utána lehet járni annak, hogy egy-egy pozícióban mekkora a havi bruttó/nettó átlagbér.  Én a fizetesek.hu oldalt ajánlom, mert eddig ez adta a legreálisabb képet a hazai átlagbérek összegéről. 

  

Youtube-on itt megtalálsz

youtube2.png

süti beállítások módosítása